چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟ تیتر نویسی در اینستاگرام و سایت

...

احتمالا قانون 80/20 به گوشتان خورده، این قانون می‌گوید، 80 درصد افراد فقط تیتر می‌خوانند، و تنها 20 درصد مخاطبان بیش‌تر از تیتر محتوا را مطالعه می‌کنند. این یعنی تیتر نویسی بسیار با ارزش و مهم است.
این قانون ارزش ایجاد یک عنوان قوی و جلب توجه کننده را نشان می‌دهد. هرچه تیتر شما قانع‌کننده‌تر باشد، شانس بیشتری در گرفتن عددی بالای 20% برای مطالعه کامل یا حداقل چیزی بیش از یک تیتر را خواهید داشت.

مهمترین قسمت نوشتن یک محتوا یا مقاله تیتر است. برای همین بازی با کلمات و ویرایش تیترها پس از انتشار هم می‌تواند به طور قابل توجهی نرخ تبدیل یک پست را افزایش دهد. در ادامه به اهمیت تیتر نویسی و نکات مهم برای نوشتن یک عنوان جذاب می‌پردازیم.

فهرست مطلب:

چرا تیتر نویسی مهم است؟
5 نکته مهم در تیتر نویسی محتوا
چند فرمول تیتر نویسی جذاب
چگونه تیتر نویسی خود را ارزیابی کنید؟
سوال‌های متداول

چرا تیتر نویسی مهم است؟

مدیر تبلیغاتی مشهور دیوید اوگیلوی معتقد است که: «تیتر محتوا 5 برابر بیشتر از اصل محتوا خوانده می‌شود.»

این جمله یعنی، نوشتن یک محتوا یا مقاله خوب کافی نیست. کاربران سایت معمولا عنوان‌ها را اسکن می‌کنند. این یعنی شما زمان زیادی برای جلب توجه مخاطب ندارید. بنابراین آموزش عنوان نویسی، فرصتی برای درگیر کردن مخاطب و تعامل با آنها است.

میزان کلیک محتوا یا صفحات شما به قدرت تیتر نویسی شما بستگی دارد. از این رو صرف زمان برای نحوه نوشتن تیتر جذاب، یک مرحله کلیدی در تولید محتوا چه برای سایت و چه اینستاگرام است.

به طور کلی مزیت نوشتن تیتر جذاب عبارت‌اند از:

✔ نوشتن یک عنوان جذاب می‌تواند مقاله شما را هزاران بار مورد اشتراک قرار دهد.
✔ مخاطبان خود را متقاعد کنید که ادامه محتوا شما را بخوانند و به آن پاسخ دهند یا انجام کاری که شما بخواهید.
✔ همچنین مدت زمان طولانی‌تر با محتوای شما درگیر شوند.
✔ترافیک سایت بالا برود
✔ فروش را افزایش دهد
و…

5 نکته مهم در تیتر نویسی محتوا

نکات مهم در نوشتن تیتر

1- استفاده از اعداد و داده‌های خاص در تیتر

ادغام اعداد، داده و آمار خاص در عنوان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای جذاب‌تر کردن یک عنوان انجام می‌شود. بررسی‌ها نشان داده که تیترهای دارای اعداد، اشتراک‌های اجتماعی و تعامل بیشتری ایجاد کردند.

💡 نکته جالب از روانشناسی تیتر نویسی: اعداد فرد از زوج قابل باورتر است؟!

درک علمی اعداد فرد مهم است. ما اغلب پست‌های ویروسی را می‌بینیم که اعداد به ظاهر تصادفی در سرفصل‌ها آورده شده‌اند و ممکن است تعجب کنید که چرا نویسندگان از اعداد زوج در عنوان خود استفاده نکرده‌اند.

به گفته موسسه بازاریابی محتوا، این موضوع به نظر می‌رسد، به این دلیل باشد که مغز انسان، اعداد فرد را بیشتر از اعداد زوج باور می‌کند. اعداد فرد به افراد کمک می‌کند اطلاعات را راحت‌تر هضم و به خاطر بیاورند. علاوه بر این، هنگامی که آنها فرضیه خود را آزمایش کردند و تیتر خود را به گونه‌ای تغییر دادند که اعداد عجیب و غریب مانند هفت، و نرخ کلیک 20 درصد افزایش یافت.

💡 نکته جالب دیگر در تیتر نویسی این است که اعداد را به حروف ننویسید!
همچنین تاکید شده که به جای استفاده از کلمه “پنج”، همیشه باید آن را با عدد “5” در عنوان جایگزین کنید. بنابراین، به جای نوشتن «پنج گام برای راه اندازی کسب و کار آنلاین»، از «5 گام برای راه اندازی کسب و کار آنلاین» استفاده کنید تا ذهن مخاطب را به سمت اعداد و ارقام جذب کند.

2- داشتن یک منطق منحصر به فرد در تیتر نویسی

این مورد یعنی برای نوشتن تیتر خوب، دلیل اساسی خود از نوشتن مطلب را اشاره کنید. اگر دوست دارید کاربران محتوای شما را ببینند و بخوانند، آیا دلیل قابل قبولی دارید؟
به مخاطب دلیل محکمی برای کلیک کردن، خواندن، به اشتراک گذاشتن محتوا بدهید. برخی از دلایلی که می‌توانید در عنوان نویسی خود بگنجانید، با مثال در زیر اشاره شده است:

نکات: 7 نکته برای استوری ریپلای خور
دلیل:
راز: 3 راز کسب درآمد از بازی‌های انلاین
درس: 13 درس که از بازاریابی دیجیتال مارکتینگ گرفتم!
حقیقت: 5 حقیقت در رژیم کاهش وزن با دمنوش‌ها
ترفند:
ایده: 10 ایده برای انتخاب محصول فروشگاهی اینترنتی
راه حل:
استراتژی
:
و…

3- جلب توجه مخاطب

به طور کلی هدف از تیتر این است که بیننده شما اولین جمله محتوای شما را بخواند و برای ادامه خواندن جذب شود. «توجه» یعنی تمرکز ذهنی و جدی روی یک کار مشخص.
یادتان باشد، مخاطبان شما هر روز هزاران آگهی، وبلاگ، مقاله و به طور کلی محتوا مشاهده می‌کنند، و رقابت بر سر جلب توجه آنها است. حالا شاید سوال این باشد که چه طوری تیتر قابل توجه بنویسیم؟

برای اینکه تیتر قابل توجه باشد، این چند قانون را رعایت کنید:

💥 خاص و متفاوت از دیگران باشید
مثلا کلمات کلیدی را در نقل قول استفاده کنید. پاسخ یک سوال مخاطب وفادار را بدهید. دقیق باشید. از کلمات قدرتمند استفاده کنید. مستقیم سر اصل مطلب بروید.

احساس فوریت را انتقال دهید
کمیاب بودن و فوریت دو عنصر مهم در کپی رایتینگ قدرتمند است که نتایج خوبی در نرخ تبدیل خواهد داد.
کلماتی مثل، ضروری، همین حالا، فورا، آخرین، سریع، تعداد محدود، در حال اتمام و… از کلماتی هستند که برای ایجاد اضطراب مخاطب و اینکه کلیک کند یا کاری انجام دهد، موثر است.
مثلا: این موقعیت را از دست ندهید!

📖 تیتر نویسی به صورت داستان سرایی
داستان سرایی یکی از بهترین رویکرد تیتر نویسی جذاب همراه با داده است. صفت‌ها برای داستان نویسی در تیتر عالی هستند. آنها خوانندگان را درگیر و علاقه‌مند نگه می‌دارند.

🎡 حرف مفیدی بزنید.
اگر تیتر مفید نباشد، قطعا به درد نمی‌خورد. ارائه ارزش به کاربران در تیتر نویسی جذاب خواهد بود. حتی اگر حس فوریت داشته باشد، هدف شما باید این باشد که امید را به آنها منتقل کنید.

🤚🏼 خواننده را در تیتر نویسی خطاب کنید
این روشی قدرتمند برای نوشتن تیتر پست‌های وبلاگ و کپشن اینستاگرام است. خوانندگان خود را به طور مستقیم با نوشتن سرفصل‌هایی که مخصوص آن‌ها است، مخاطب قرار دهید.
مثال: کمیسیون بازاریابی وابسته خود را در یک ساعت در روز دو برابر کنید
5 راه برای افزایش ایمنی سایتان در برابر هکرها

😮 احساس مخاطب را برانگیزید
برخی از کلمات مردم را به گریه می‌اندازند، در حالی که برخی دیگر باعث شادی می‌شوند. کلمات تأثیرگذار عاطفی معمولاً به عنوان “کلمات قدرت” شناخته می‌شوند. یادتان باشد برانگیختن احساس را با فریب دادن اشتباه نگیرید. هدف ما گول زدن کاربران نیست. پس از کلمات به درستی استفاده کنید. توجه به احساسات مشتری باید به میزان قابل توجهی فروش و سهم اجتماعی شما را افزایش دهد. اعتماد و اعتبار شما را بالا ببرد نه اینکه سلب اعتماد کند.

در جدول زیر برخی از صفات و کلمات قدرتمند که می‌تواند در ایجاد احساس‌های متفاوت در افراد نقش داشته باشد، آورده شده است: 👇🏼

سرگرم کنندهبه زودیالهام بخشگارانتی
لاکچریمعجزهجذابمنحصر به فرد
قانونیرایگانمقرون به صرفهاختصاصی
پرزحمتجادویینامحدودشگفت آور (انگیز)
رویایی مطلقبی نظیرغیرمنتظره
به یاد ماندنیگستردهتخفیفباورنکردنی
فوق العاده چشمگیرارزانجایزه (هدیه)

4- کوتاه، ساده و شفاف تیتر بنویسید

نوشتن تیترهای قابل درک مهم است. بیان چیزهای بدیهی در یک تیتر مردم را وادار به کلیک می‌کند. برای رعایت این نکته در تیتر نویسی، باید از کلمات و عبارت‌های رایج استفاده کنید. افراد عادی که معنی لغات سنگین و پیچیده را نمی‌دانند، در نظر بگیرید. مهمترین مزیت را در تیتر بیاورید.
مثال: راه سریع و آسان برای افزایش بازده سرمایه گذاری شما
3 نکته برای برنده شدن در مذاکرات

5- تیتر را سوالی طرح کنید

از «چه چیزی»، «چرا»، «چگونه» یا «چه زمانی» استفاده کنید. اینها کلمات محرک هستند. سوال در عنوان نویسی باید چیزی باشد که مخاطب شما می‌خواهد بداند. اگر از چیزی بپرسید که آنها به آن اهمیتی نمی‌دهند، فایده‌ای ندارد.
مثال:
آیا می خواهید 5 اشتباه اصلی که اکثر وبلاگ نویسان مرتکب می شوند را بدانید؟
آیا می‌دانید چرا هر چه مصاحبه کاری می‌روید، اما استخدام نمی‌شوید؟

ما لیستی از جملات قدرتمند برای نوشتن تیتر در محتوا اینستاگرام و مقاله تهیه کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این فایل را تهیه کرده تا با 250 نمونه از جملات مهم در تیتر نویسی آشنا شوید و متناسب با محتوا خود تیتر جذاب نویسید. 👇🏼

چند فرمول تیتر نویسی

فرمول تیتر نویسی

چگونه تیتر جذاب بنویسیم؟
اگر هنوز نتوانستید، یک تیتر خوب بنویسید. داشتن یک الگوی تیتر نویسی می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. معمولا خالقان محتوا ابتدا محتوای خود را به طور کامل می‌نویسند (بسازند) سپس برای آن تیتر می‌نویسند. برخی هم ابتدا تیتر خود را نوشتنه و بعد اساس آن محتوایی مناسب تکمیل می‌کنند. با این حال، هیچ قانون وجود ندارد.
در این فرمول‌ها معمولا از نکاتی که در بالا اشاره شد، استفاده می‌شود.

✅ فرمول «راه‌های ناشناخته یا کم شناخته شده» (معمولا احساس افراد تحریک می‌شود)

مثال:
3 گام ناشناخته برای کسب درآمد موفقیت آمیز از اینستاگرام
5 رازی که کمتر کسی به شما در مورد کسب درآمد از هنر گفته

✅ فرمول «یک بار برای همیشه»
همه دوست دارند برای همیشه از یک مشکل خلاص شوند. نوشتن تیترهای جذاب، از این نوع همیشه جواب می‌دهد. معمولا در محتواهای پزشکی و زیبایی زیاد استفاده می‌شود.

مثال:
برای همیشه از شر جوش‌های زیر پوستی خود خلاص شوید
با این کار دیگر از بوی بد دهان خبری نیست.

✅ [عدد] راه حل سریع (یا راه‌ها) برای […..]

مثال:
5 راه سریع برای چاقی صورت
10 روش سریع برای پول درآورد

✅ همه آنچه باید درباره […..] بدانید

مثال:
همه آنچه باید درباره تبلیغات در اینستاگرام بدانید
هر آنچه باید درباره تناسب اندام بدانید

✅ شماره یا کلمه + صفت + کلمه کلیدی + قول

مثال:
10 نکته مضحک ساده برای نوشتن یک کتاب
8 نکته برای زود بیدار شدن و غلبه بر ساعت زنگ دار
راهنمای کوتاه راه اندازی یک وبلاگ خود میزبان در 8 دقیقه
4 عنصر ضروری برای نوشتن یک پست وبلاگ عالی

چگونه تیتر نویسی خود را ارزیابی کنید؟

ارزیابی تیتر نویسی

تا اینجا با نکاتی برای نوشتن تیتر جذاب آشنا شدید، حالا نوبت آن است تا میزان موفقیت عنوان های خود را بررسی کنید. اگر همیشه از یک فرمول و روش برای نوشتن تیتر استفاده کنید، فایده ندارد. باید ببینید زمان و بودجه خود را دارید تلف می‌کنید یا خیر!
هدف از این کار، فهمیدن عامل موفقیت شما در تیتر نویسی و نوشتن محتوای درست است تا بتوانید آن را تکرار کنید و تیترهای بهتری بنویسید. برای ارزیابی تیتر به موارد زیر دقت کنید:

♦ آیا محتوای شما در یک مدت زمان دو تا سه ماهه برای شما مشتری آورد؟
البته لازم نیست تعداد زیادی باشد. اگر داشت، پس یعنی روش خوبی در تیتر نویسی جذاب به کار بردید. اما قطعا می‌توانید آن را بهینه کنید تا نتایج بهتری بدست آورید.

♦ مورد دیگر بررسی تعداد لینک‌های ورودی است که از طریق عنوان و محتوای قدرتمند خود ایجاد می‌کنید.

♦ در اینستاگرام آیا محتوای شما لایک، کامنت، اشتراک گذاری داشت؟
پاسخ‌های مستقیم از مخاطبان را ببینید و ارزیابی کنید. تعامل با مخاطب و مشتری راهی عالی برای پیگیری سرنخ و اینکه آیا مخاطب و تیترهایی که نوشتید، درست کار کرده یا نه؟ آن محتوایی که کامنت زیاد دارد، یعنی محتوای جذابی بوده است.

سوال‌های متداول

1- چقدر باید برای نوشتن تیتر وقت گذاشت؟
این زمان بسته به تجربه شما دارد. ممکن است در ابتدا حدود یک یا دو ساعت وقت شما را بگیرد تا یک تیتر جذاب بنویسید. اما کم‌کم در عرض چند دقیقه با نوشتن تیترها با الگو و نکات این صفحه می‌توانید، عنوان های جالب توجهی برای مخاطب بنویسید.

2- چه کاری می توانید انجام دهید تا یک تیتر جذاب تر شود؟
با تمرکز بر جزئیات و استفاده از صفت های قدرتمند بگویید مخاطب دقیقاً چه چیزی به دست خواهد آورد. باید مخاطب را مجبور کنید روی مقاله شما کلیک کند تا ادامه محتوا را ببیند.

حرف آخر

بازاریاهای موفق و هوشمند علاوه بر استفاده از استراتژی‌های جدید و به روز، در تولید محتوا منضبط هستند. آنها اهمیت نحوه نوشتن تیتر خوب را درک کردند. پس از ایجاد یک عنوان جذاب، می‌توانید بر روی مقدمه و کال تو اکشن تمرکز کنید. فراموش نکنید تنها کلیک کردن بر روی تیتر کافی نیست. آنها باید وادار به خواندن متن یا کلیک روی ویدئو و… هم شوند.

کامنت بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *